Wednesday, March 2, 2011

Fenomena 'last minute' di Malaysia


28 Februari 2011. Boleh dikatakan hari ini penuh kekacauan di seluruh pelusuk negara. Semua balai polis dan pejabat pos dipenuhi dengan rakyat-rakyat jelata.

Kenapa hari ini penuh? Sebab stesen2 radio, tv dan surat khabar dah kata, hari ini hari last bayar saman, kalau tak kita kena ‘blacklist’. Kenapa semua heboh nak bayar last minute? Kenapa tak bayar awal..?

Jawapan2 yang diterima daripada penerima2 saman:

Awal2 hari tu aku dah cakap dekat boss nak bayar saman, boss aku cakap kat aku, buat apa nak bayar awal2, kan lama lagi.. mmg last day la baru aku bayar
– brader baju hitam

Bayar awal2 tak best, tak meriah
 – brader baju oren bertopi

Aku baru tau hari ni last day, itu pun mak aku bagitau, kalau aku tau aritu, konpem aku bayar dah..
– staf syarikat produksi

Rupa-rupanya lanjut pulak lagi 10 hari. Government pun pandai, kalau tak tekankan part last day tu, konpem ramai lagi yg tak bayar.

No comments: